Hvordan opsætter jeg Microsoft Teams-telefoni manuelt?

For at opsætte manuelt skal du først opsætte Microsoft Teams-telefoni gennem PBXAdmin, hvor du blot påbegynder den automatiserede opsætning og herefter afslutter via Powershell-scripts i 365 Admin Center.

Manuel opsætning af Microsoft Teams-telefoni

For at opsætte Microsoft Teams-telefoni manuelt skal du følge nedenstående guide.

1. Først skal du tilgå PBXAdmin, hvor du vælger punktet Integration i menuen til venstre.
Her klikker du på Microsoft Teams Telefoni.

Herefter sætter du flueben ud for de medarbejdere, du ønsker at aktivere Microsoft Teams-telefoni for.

Sørg for, at der er indtastet mailadresse på de valgte medarbejdere og klik på Opdatér opsætning.

FAQ Punkt 1

2. Herefter kommer der en pop-up, hvor du skal acceptere vores vilkår vedrørende opsætning af Microsoft Teams-telefoni og derefter klikke på knappen Manuel opsætning.

Skærmbillede 2025-03-07 kl. 13.23.20

3. Nu skal du trykke på Kør opsætningsopdatering

Skærmbillede 2025-03-07 kl. 14.35.43

OBS: Vær opmærksom på, at Manuel opsætning er på eget ansvar.

 

4.  Her kan du indtaste din e-mail for at modtage et administrationslink, eller klikke på knappen Generer adminlink

Skærmbillede 2025-03-07 kl. 14.36.35

5. Efter du har enten genereret et admin-link, eller modtaget et administrationslink på e-mail, kan du nemt tilgå Call2Teams admin-modulet ved at klikke på knappen Gå til Call2Teams' administrationssite.

Herefter skal du trykke på Opdater system øverst i højre hjørne.

OBS: Call2Teams-adminmodul dirigerer til et eksternt link på domænet https://admin.teams.dstny.com/
Her er det vigtigt, at der kun bliver klikket på de knapper, der er anvist i denne guide, da andre ændringer kan medføre fejl i jeres Microsoft Teams-opsætning.


6. 
Når du kommer ind på portalen, skal du vælge menuen Services i toppen og herefter vælge fanen Teams.

Her skal du klikke på nedenstående knapper i denne rækkefølge:

  1. Services
  2. Teams
  3. Deaktiver Sync Enabled

    C2TM3
  4. Klik på Save
  5. Herefter skal du benytte domænerne i den videre opsætning i 365 Admin Center og senere tilføje TXT værdierne fra 365 Admin Center og klikke på Save.

    C2TM4
  6. Tilgå 365 Admin Center og gør følgende:

365 Admin Center

Tilføj domænerne i 365 Admin Center og tildel TXT-værdierne til Call2Teams Customer Portal.

Opret enten en ny 365-bruger eller ændr logindomænet for en eksisterende bruger til det PSTN Gateway-domæne, du lige har oprettet.
Åbn en Teams PowerShell-terminal.
Kør cmdlet – Get-cstenant.
Når PSTN Gateway er til stede i SIPDomains-listen, kan du gentage processen for den anden gateway, der er angivet.

Direkte Routing førstegangsopsætning

Følgende PowerShell-cmdlets skal nu køres. Variablerne nedenfor er Domain1 og Domain2, som du skal erstatte med dine PSTN Gateways. I dette eksempel kalder vi også Voice Routing Policy for PBX, men du kan omdøbe dette efter eget ønske.

Set-CsOnlinePstnUsage ` 
-Identity Global ` 
-Usage @{add='PBX'}

New-CsOnlineVoiceRoutingPolicy ` 
-Identity PBX ` 
-OnlinePstnUsages PBX

New-CsOnlineVoiceRoute ` 
-Name Domain1 ` 
-Description PBX ` 
-Priority 0 ` 
-OnlinePstnGatewayList Domain1 ` 
-OnlinePstnUsages PBX ` 
-NumberPattern .*

New-CsOnlineVoiceRoute ` 
-Name Domain2 ` 
-Description PBX ` 
-Priority 1 ` 
-OnlinePstnGatewayList Domain2 ` 
-OnlinePstnUsages PBX ` 
-NumberPattern .*
$rule = New-CsVoiceNormalizationRule ` 
-Parent Global ` 
-Name PBX ` 
-Description PBX ` 
-InMemory ` 
-Pattern '^(\*[\*\d]+|[1-9]\d{0,5})$' ` 
-Translation ‘$1’ ` 
-IsInternalExtension $false

Set-CsTenantDialPlan ` 
-Identity Global ` 
-NormalizationRules @{ "add" = $rule }

Brugerprovisionering

I manuel opsætning bruges Call2Teams-portalen til at tilføje telefonnumre og oprette de SIP-registreringer, som du har til hensigt at tilknytte Teams-brugere. Tilføj et telefonnummer til en Teams-bruger og tildel Voice Routing Policy. For at forbinde en Teams-bruger til et telefonnummer og aktivere dem til opkald skal de to cmdlets køres.

Grant-CsOnlineVoiceRoutingPolicy ` 
-Identity “Email Address” ` 
-PolicyName PBX

Set-CsPhoneNumberAssignment ` 
-Identity “Email Address” ` 
-PhoneNumber 'PSTN Number’ ` 
-PhoneNumberType DirectRouting

Hvis denne Teams-bruger nu forsøger at foretage et telefonopkald, vil det komme til Call2Teams-tjenesten, og hvis det telefonnummer er tilknyttet en SIP-registrering i portalen, vil opkaldet blive viderestillet til PBX/PSTN.

Fjern brugere fra tjenesten

For at fjerne brugere fra tjenesten skal du slette fluebenet på brugeren i PBXAdmin.
Dette gøres under punktet Integration i menuen til venstre, hvor du klikker du på undermenuen Microsoft Teams Telefoni og fjerner flueben ud for de medarbejdere, du ønsker at deaktivere Microsoft Teams-telefoni for. Klik derefter på Opdatér opsætning og Opdater system.
For at fjerne al konfiguration anvendt på en Teams-bruger skal du køre følgende cmdlets med Teams PowerShell:

Remove-CsPhoneNumberAssignment -Identity [email] -PhoneNumber "PSTN number" -PhoneNumberType DirectRouting
Grant-CsOnlineVoiceRoutingPolicy -Identity [email] -PolicyName null