Hvordan opsætter jeg Microsoft Teams-telefoni manuelt?

For at opsætte manuelt skal du først opsætte Microsoft Teams-telefoni gennem PBXAdmin, hvor du blot påbegynder den automatiske opsætning og herefter afslutter via Powershell-scripts i 365 Admin Center.

Manuel opsætning af Microsoft Teams-telefoni

For at opsætte Microsoft Teams-telefoni manuelt skal du følge nedenstående guide.

1. Først skal du tilgå PBXAdmin, hvor du vælger punktet Integration i menuen til venstre.
Her klikker du på Microsoft Teams Telefoni.

Herefter sætter du flueben ud for de medarbejdere, du ønsker at aktivere Microsoft Teams-telefoni for.

Sørg for, at der er indtastet mailadresse på de valgte medarbejdere og klik på Opdatér opsætning.

FAQ Punkt 1

2. Herefter kommer der en pop-up, hvor du skal acceptere vores vilkår vedrørende opsætning af Microsoft Teams-telefoni og derefter klikke på knappen Automatiseret opsætning.

Manuel vejledning

3. Nu vil du have mulighed for at indtaste en mailadresse, hvis du ønsker en bekræftelse, efter opsætningen er gennemført. Derefter klikker du på knappen Videre.

FAQ Punkt 3

4. Efter de indtastede informationer er godkendt, får du nu mulighed for at klikke på knappen Kør opsætningsopdatering.  

FAQ Punkt 4

Efter du har klikket på 'Kør opsætningsopdatering', skal du klikke på Opdater system i øverste højre hjørne.

Herefter vil du, i løbet af 15 minutter, modtage en e-mail på den tidligere indtastede mailadresse, når opsætningen er gennemført.

 

5.  Når du har modtaget e-mail med bekræftelse af gennemført opsætning, skal du nu benytte denne vejledning til at opsætte Microsoft Teams-telefoni manuelt:

Gå til Integration, vælg undermenuen Microsoft Teams Telefoni og Klik på knappen Call2Teams-adminmodul

C2TM1

Her kan du enten generere et adminlink, indtaste din mailadresse for at få sendt linket på e-mail eller tilgå portalen direkte ved at klikke på Gå til Call2Teams' administrationssite.

C2TM2

OBS: Call2Teams-adminmodul dirigerer til et eksternt link på domænet https://admin.teams.dstny.com/
Her er det vigtigt, at der kun bliver klikket på de knapper, der er anvist i denne guide, da andre ændringer kan medføre fejl i jeres Microsoft Teams-opsætning.


6. 
Når du kommer ind på portalen, skal du vælge menuen Services i toppen og herefter vælge fanen Teams.

Her skal du klikke på nedenstående knapper i denne rækkefølge:

  1. Services
  2. Teams
  3. Deaktiver Sync Enabled

    C2TM3
  4. Klik på Save
  5. Herefter skal du benytte domænerne i den videre opsætning i 365 Admin Center og senere tilføje TXT værdierne fra 365 Admin Center og klikke på Save.

    C2TM4
  6. Tilgå 365 Admin Center og gør følgende:

365 Admin Center

Tilføj domænerne i 365 Admin Center og tildel TXT-værdierne til Call2Teams Customer Portal.

Opret enten en ny 365-bruger eller ændr logindomænet for en eksisterende bruger til det PSTN Gateway-domæne, du lige har oprettet.
Åbn en Teams PowerShell-terminal.
Kør cmdlet – Get-cstenant.
Når PSTN Gateway er til stede i SIPDomains-listen, kan du gentage processen for den anden gateway, der er angivet.

Direkte Routing førstegangsopsætning

Følgende PowerShell-cmdlets skal nu køres. Variablerne nedenfor er Domain1 og Domain2, som du skal erstatte med dine PSTN Gateways. I dette eksempel kalder vi også Voice Routing Policy for PBX, men du kan omdøbe dette efter eget ønske.

Set-CsOnlinePstnUsage ` 
-Identity Global ` 
-Usage @{add='PBX'}

New-CsOnlineVoiceRoutingPolicy ` 
-Identity PBX ` 
-OnlinePstnUsages PBX

New-CsOnlineVoiceRoute ` 
-Name Domain1 ` 
-Description PBX ` 
-Priority 0 ` 
-OnlinePstnGatewayList Domain1 ` 
-OnlinePstnUsages PBX ` 
-NumberPattern .*

New-CsOnlineVoiceRoute ` 
-Name Domain2 ` 
-Description PBX ` 
-Priority 1 ` 
-OnlinePstnGatewayList Domain2 ` 
-OnlinePstnUsages PBX ` 
-NumberPattern .*
$rule = New-CsVoiceNormalizationRule ` 
-Parent Global ` 
-Name PBX ` 
-Description PBX ` 
-InMemory ` 
-Pattern '^(\*[\*\d]+|[1-9]\d{0,5})$' ` 
-Translation ‘$1’ ` 
-IsInternalExtension $false

Set-CsTenantDialPlan ` 
-Identity Global ` 
-NormalizationRules @{ "add" = $rule }

Brugerprovisionering

I manuel opsætning bruges Call2Teams-portalen til at tilføje telefonnumre og oprette de SIP-registreringer, som du har til hensigt at tilknytte Teams-brugere. Tilføj et telefonnummer til en Teams-bruger og tildel Voice Routing Policy. For at forbinde en Teams-bruger til et telefonnummer og aktivere dem til opkald skal de to cmdlets køres.

Grant-CsOnlineVoiceRoutingPolicy ` 
-Identity “Email Address” ` 
-PolicyName PBX

Set-CsPhoneNumberAssignment ` 
-Identity “Email Address” ` 
-PhoneNumber 'PSTN Number’ ` 
-PhoneNumberType DirectRouting

Hvis denne Teams-bruger nu forsøger at foretage et telefonopkald, vil det komme til Call2Teams-tjenesten, og hvis det telefonnummer er tilknyttet en SIP-registrering i portalen, vil opkaldet blive viderestillet til PBX/PSTN.

Fjern brugere fra tjenesten

For at fjerne brugere fra tjenesten skal du slette fluebenet på brugeren i PBXAdmin.
Dette gøres under punktet Integration i menuen til venstre, hvor du klikker du på undermenuen Microsoft Teams Telefoni og fjerner flueben ud for de medarbejdere, du ønsker at deaktivere Microsoft Teams-telefoni for. Klik derefter på Opdatér opsætning og Opdater system.
For at fjerne al konfiguration anvendt på en Teams-bruger skal du køre følgende cmdlets med Teams PowerShell:

Remove-CsPhoneNumberAssignment -Identity [email] -PhoneNumber "PSTN number" -PhoneNumberType DirectRouting
Grant-CsOnlineVoiceRoutingPolicy -Identity [email] -PolicyName null